שתלים דנטליים / השתלת שיניים

השתלת שיניים – מה זה אומר?

השתלות שיניים מהווה תוספת טיפולית חשובה ברפואת השיניים. כל מה שצריך לדעת לפני השתלת שיניים

קיימות מספר סיבות לשתלים דנטליים:

  • תותבות שלמות וחסר מוחלט של שיניים.
  • חוסר התאמה מצידם של החולים לתותבות.
  • איבוד של שן בודדת.
  • חולים הדורשים תותבות קבועות.

למי מתאים השתלות שיניים?

שתלים מתאימים כמעט לכל אחד,ללא הגבלת גיל, אלא בהתאם למצב בריאות של המטופל. אדם שמצב בריאותו יציב, גם אם יש לו מחלה כרונית המטופלת, יכול ליהנות משתלים.

איבוד שן אחת
שתל אינו נשען על השיניים הסמוכות ולא פוגע בהם,לכן כאשר מאבדים שן והשיניים הצמודות בריאות ללא טיפולי שורש,השתל עדיף. במקרה שהשיניים לא מספיק חזקות לשמש בכדי בסיס לגשר, גם שתל הוא יתרון.

חסרות כמה שיניים
כאשר חסרות כמה שיניים צמודות בפה הטיפול המקובל היה גשר ארוך הנשען על מספר שיניים סמוכות שהושחזו לחיזוק הגשר, או בטיפול ע"י תותבת נשלפת הנשענות על השיניים הסמוכות. בטווח הארוך,יש נטייה להתלחשות השן התומכת בתותבת ועם הזמן גם לאובדן השן. יתרונות השתל: השחזור אינו פוגע בשיניים הסמוכות ושומר על רכס הלסת, תומך בשפה והלחי ומונע את קריסת הפנים. התוצאה אסתטית ובריאה יותר.

שיניים אחוריות חסרות
חשוב לדעת שאובדן השן האחרונה בלסת מונע אפשרות ביצוע גשר. האופציה היא בין תותבת חלקית לשתל – במקרה כזה, היתרון להוספת שתל הוא ברור.

כל השיניים בפה חסרות
יש כמה אפשרויות לשחזור לסת חסרת שיניים בהתאם לגובה ורוחב עצם הלסת ומיקום כלי דם ועצב הלסת. כאשר ניתן לשתול רק בחלק הקדמי של הלסת, משתמשים ב- 3-2 שתלים עם חיבורים כדוריים לתותבת נשלפת-על. התותבת יושבת רק על החניכיים. תפקיד השתלים להקטין את תזוזת התותבת. 4-6 שתלים,מאפשר חיבור השתלים יחד עם זרוע, תותבת העל יושבת בעיקר על השתלים. התוצאה מאוד יציבה.
על השתלים יש גשר שלם לכל הלסת. כתרים קבועים, מוברגים או מודבקים על השתלים.

תהליך ההשתלה – מה עושים
לאחר לימוד הבדיקות להדמיה (רנטגן פנורמי, צילום CT לחלל הפה וכו′) ובירור הסיפור הרפואי, תבנה תוכנית הטיפול. יש צורך בבדיקה טרום טיפולית על מנת לקבוע מהות הטיפול והחתמת החולה על הסכמתו לניתוח.
חשוב כי שהמטופל יגיע לשמירת רמת ניקיון גבוהה לפני ההשתלה וימשיך בה כדרך חיים. רמת ניקיון משפיעה על הצלחת הטיפול.
כיום יש שתי אפשרויות עיקריות לביצוע השתלות שיניים: השתלה מיד לאחר העקירה או לאחר ריפוי המקום.

השיטה החדשנית – שיניים תוך יום אחד!
השתלה מיד לאחר עקירה, מבנה לשתל, כתר זמני – הכל באותה ישיבה. השתלה מיידית מונעת את תהליך איבוד עצם המתרחשת במהלך החודשיים הראשונים לאחר עקירת השן הטבעית. לפני כמה שנים היה צורך להמתנה ממושכת לאחר השתלת שן עם קבלת כתר על השתל. היה צורך בהרבה סבלנות! החולה נאלץ לחכות לפחות שלושה חודשים לפני ושישה חודשים אחרי השתל שורש מלאכותי – עד למועד קבלת כתר על השתל. ברור כי ישנה הסיכוי להיות ללא שיניים תקופה כל כך ממושכת. גם היום משתמשים בשיטת השתלה ממושכת זו,אף-על-פי שקיימת אלטרנטיבה. רק במקרים מיוחדים של חוסר עצם ודלקת באזור השן המיועדת לעקירה עדיף לבצע השתלה לאחר ריפוי החניכיים.

לאחר עקירת שן מסיבה כלשהי, נשאר חור במקום בו היה קודם שורש. כעבור זמן, מתרחשים שינויים ברקמת העצם שהחזיקה את השורש. יעודה העיקרי של רקמת העצם היא להחזיק שן ולתפקד יחד איתו. אבל אם אין שן גם אין תפקוד… הגוף קולט חוסר התפקוד ומתחיל להמיס לאט-לאט את רקמת העצם המיותרת. התוצאות הם מאוד לא נעימות.

נתונים מדעיים רבים מוכיחים כי שימוש בשתלים יכולים לספק תפקוד למשך תקופה הרבה יותר גדולה. התוצאה תהיה יותר מוצלחת אם נבצע השתלת שיניים מיד אחרי עקירת שן – בחור בו היה שורש וכך אפשר להשיג שיקום מהיר גם בתחום האסתטיקה וגם בתפקוד. שיטה זו מאפשרת "לעקוף" את הטבע ולהשתיל שתל מלאכותי באופן מיידי שיתחיל לתפקד כשן טבעית. מיד לאחר עקירת השן "החולה" השתל מוצב בחור העצם ולא חשוב כמה שיניים יש להחליף בשתלים.

ברוב המקרים תוך ביקור אחד אפשר להוציא שורשים טבעיים, להציב שתל וכתר. שיטה זו מאוד נוחה לחולה, הוא מסוגל מיד לחייך ללא כל בושה, לנשוך מה שהוא רוצה ולהרגיש עצמו צעיר.
מאת: ד"ר מושייב איליה

קישורים:

מאמרים קשורים לנושא

Back to top button
מי אנחנו I תנאי שימוש ותקנון האתר  I הצהרת נגישות  I פרסמו באתר  I צור קשר

בקרו גם ב: אתר רפואת שיניים I אתר מטפלים I משחקים אונליין I חנות קריסטלים אונליין