רפואת שיניים לילדים

רפואת שיניים לתינוקות וילדים – כל מה שצריכים לדעת על שיני חלב, טיפול מניעתי ועוד

רפואת שיניים לתינוקות וילדים - מדריך על שיני חלב, טיפול מניעתי ועוד

מאמר מיוחד להורים לילדים קטנים. כיצד ניתן לטפל בשיני חלב, כיצד ניתן למנוע עששת, סתימות ואפילו טיפולי שורש אצל ילדים

שיני חלב הן הסט הראשון של השיניים, שמתפתח אצל תינוקות ומתחלף בשיני בשר, השיניים הקבועות. הן מחייבות תשומת לב רבה מצד ההורים, שכן הילדים לא מודעים לתהליכים השונים בהן.
סימני הצמיחה הראשונים שלהן מופיעים לראשונה בגיל 3-4 חודשים. סימני הצמיחה מאופיינים בגירוי, בלסת אדומה, בכאבים ובהפרעות בשינה. כדי למנוע מתינוק חוסר נוחות נותנים לו ללעוס גוף גומי ("נשכן") המיועד במיוחד צורך זה. שימו לב: איך להשאיר את התינוק בלי השגחה בשעת הלעיסה של הגומי.
בגילאי 6-12 יש להתחיל להרגיל את הילד לשמירה על היגיינת הפה, באמצעות צחצוח במברשת שיניים קטנה, פעמיים ביום. זה חשוב מאוד – ככל שמתחילים את החינוך בגיל מאוחר יותר, כך לילד יהיה קשה יותר לקבל את החפץ הזר (מברשת ומשחה) בתוך פיו.
בגיל שנה יש לערוך את הביקור הראשון אצל רופא שיניים המטפל בתינוקות. לאחר בדיקה קצרה אך חשובה, תקבלו ממנו הנחיות מפורטות לשמירה על בריאות שיני התינוק.

מחפש רופא שיניים לילדים או מרפאת שיניים לילדים עם המלצות? לחץ/צי כאן

צחצוח שיניים
מבוגרים כבר יודעים את חשיבותה של פעולת צחצוח השיניים היומית. ילדים צריכים ללמוד זאת – ולא תמיד זה קל. ההמלצה, כאמור, היא להתחיל כמה שיותר מוקדם, בגיל כמה שיותר צעיר.
משחות השיניים המיועדות לתינוקות מצטיינות בטעם מתוק, כך שהתינוק לומד ליהנות מפעולת הצחצוח ואף לצפות לה. בשלבים מאוחרים יותר, משחות השיניים מקבלות טעם "בוגר" ומרענן יותר.
את טכניקת הצחצוח הנכונה יש ללמוד מרופא השיניים, שידגים לכם אותה באמצעות דגם של הפה.

שטיפת שיניים
בגילאים מבוגרים יותר, ניתן להוסיף לצחצוח השיניים גם פעולת שטיפה בנוזל המסלק את רובד חיידקי השן (פלאק), ומגביר את יעילות הצחצוח. חשוב: לא לבלוע את החומר הזה.

קיסמים וחוט דנטאלי
הקיסמים, כמו גם החוטים הדנטאליים, נועדו כדי להגיע אל המרווחים הצרים בין השיניים ולסלק מהם שאריות מזון ורובד חיידקים.

הרגלי אכילה וממתקים
חלק חשוב מסיגול הרגלי היגיינה נכונים, היא שמירה על הרגלי אכילה נכונים. חשוב לדעת: ממתקים אינם פסולים לילדים, (ובמילא לא ניתן למנוע מהם לזלול ממתקים בימי הולדת או אצל הסבתא…). הוכח מניסיון כי לא הכמות חשובה – אלא משך האכילה. לכן מומלץ לרכז את הממתקים בטווחי זמן קצרים, ולא לפרוש על פני כל היום. כדאי מאוד לצחצח שיניים לאחר אכילת הממתקים.

לקראת הביקור אצל רופא השיניים
טיפולי שיניים לילדים שונים מאוד באופיים לטיפולים למבוגרים, ולא כל רופא מוכשר לבצע אותם. העבודה עם ילדים מצריכה גישה מיוחדת, נינוחה יותר, סבלנית יותר, ללא לחץ ותוך הבנה למצבו ולאופיו המיוחד של הילד. עם זאת, ההכנה לקראת טיפול השיניים צריכה להתחיל כבר מהבית.
ראשית, מאוד מומלץ לספר לילדים על חשיבות הביקור. לא להפתיע אותם – וגם לא להפחיד אותם. יש להציג את רופא השיניים באופן ענייני, כמי שיכול לעזור לשמור על שיניים בריאות ולרפא כאבים בפה.
מומלץ מאוד לבוא לסיור במרפאה, עוד לפני הטיפול, לדבר עם הרופא בנוכחות הילד ולתת לו לשבת על כיסא הטיפולים, כמשחק.

חשיבות הביקור התקופתי אצל רופא השיניים
במיוחד בגילאים הצעירים, חשוב להגיע לרופא השיניים לבדיקה תקופתית (בתדירות של כחצי שנה). הסיבה: השיניים הצעירות מתפתחות במהירות, ומטבע הדברים – חשופות יותר למחלות ולפגיעות שונות.
רופא השיניים יבדוק את המצב, יגלה בעיות קטנות לפני שהן מתפתחות לכאבים גדולים, ינחה וידריך לגבי הצחצוח, ואולי יציע שיטות נוספות לשמירה על היגיינת הפה.

טיפול בגז צחוק
השימוש בגז צחוק, אשר אינו נהוג בכל מרפאת שיניים, מקל מאוד על הטיפול בילדים והופך אותו לנעים ולחף מטראומות. השימוש בגז צחוק נחשב לבטוח מאוד, ופרטים נוספים ניתן לקרוא עליו פה.

ניקוי אבנית (שיננית)
האבנית היא חומר לבן, המצטבר על השן, מתקשה ולאורך זמן גם יכול להזיק. סילוק האבנית הוא מהטיפולים הקלים והנעימים ביותר. היא מהיר, אינו מערב כאב בכלל, ובסיומו השיניים נראות יפות יותר.

מצבי חרום (עזרה ראשונה)
מצבי חירום יכולים להיות כתוצאה ממחלת שיניים או חניכיים, אשר לא טופלו בזמן – עד שכבר מאוחר מדי, והכאב מכריח את הילד להתלונן. מצב חירום אחר יכול להיות כתוצאה מפגיעה פיזית בשיני הילד, לאחר נפילה או מכה אחרת.
במקרים כאלה, יש לגשת לרופא השיניים במהירות האפשרית – אך ללא פאניקה. הילד במילא נמצא במצב כאוב ומתוח, ואין להוסיף על כך פחדים ולחצים. אם יש דימום – יש לעצור אותו, ניתן להשתמש בבד גזה ובקרח כדי להרגיע. יש לספר לו על כך שהולכים לרופא השיניים, והוא זה שירפא את הפגיעה ויעלים את הכאב.

מהו רופא אורתודנט?
האורתודנט הוא רופא שיניים מיוחד שפותר בעיות הקשורות למבנה השם (כשם שהאורתופד פותר בעיות במבנה השלד). טיפולים אורתודנטים נעשים כדי ליישר שיניים עקומות, לפתור בעיות מנשך, לסגור רווחים בין שיניים – ולדאוג שהחיוך שלנו יהיה יפה ונעים.

ד"ר אלכס בורוכוב – המרכז לרפואת שיניים מתקדמת

מחפש רופא שיניים לילדים או מרפאת שיניים לילדים עם המלצות? לחץ/צי כאן

Back to top button
מי אנחנו I תנאי שימוש ותקנון האתר  I הצהרת נגישות  I פרסמו באתר  I צור קשר

בקרו גם ב: אתר רפואת שיניים I אתר מטפלים I משחקים אונליין I חנות קריסטלים אונליין