יישור שיניים
פופולארי באתר

טיפול אורתודונטי מוקדם – האם מומלץ וכדאי, או לעשות בגיל מאוחר?

יישור שיניים - רבים מאיתנו צריכים לעשות יישור שיניים, אך מהי השיטה הטובה והנכונה ביותר ליישור שיניים?

אורתודונטיה היא תחום מומחיות ברפואת שיניים, המתמחה באבחון, מניעה וטיפול בבעיות הקשורות למבנה הלסתות, מבנה הפנים ומיקום השיניים. הליקוי יכול להופיע מרמת שן בודדת ועד ליקוי בלסת שלמה.

אחת ההמלצות של האגודה האמריקאית לאורתודנטיה היא שכל ילד בסביבות גיל שש-שבע שנים יעבור הערכה אורתודונטית ראשונית.

כהורים כדאי לכם לדעת שלא כל הטיפולים האורתודונטים צריכים להתבצע רק בשנות הנעורים. ישנם מצבים המצריכים התערבות מוקדמת (בגיל צעיר, סביב גיל 7 שנים), גם אם זה נכון שהיום "ברזלים" או "קוביות על השיניים" הם כמעט סמל סטטוס אצל כל בן עשרה.

לפעמים, יתכן ויהיה מאוחר מדי לחכות ל"שיניים הקבועות", כי אז הגדילה של עצמות הגולגולת והלסת מואטת וישנן בעיות סגר שיהיה קשה יותר לפתור בשלב זה. ישנם מצבים בהם כדאי להתחיל בשלב מוקדם ולמעשה לבצע רפואה מונעת, מאשר לחכות ולבצע טיפול מורכב, יקר וארוך יותר.

מהו טיפול אורתודונטי מוקדם?
ישנו דיון ער סביב הרעיון של טיפול אורתודונטי בשלב מוקדם בילדים סביב גילאי 7-9 שנים, לעומת הטיפול "המסורתי" המתחיל בגיל 12 שנים ואילך (גיל בו אצל רוב הילדים כל השיניים הקבועות כבר נמצאות בפה).
אחת ההמלצות החשובות של האגודה האמריקאית לאורתודנטיה היא שכל ילד בסביבות גיל 6-7 שנים יעבור הערכה אורתודונטית ראשונית אצל הרופא. זאת כדי להחליט אם אותו ילד צריך התערבות מוקדמת. מאחר ובשלב זה העצמות גדלות ומשתנות והשיניים מתחילות לנשור ולהתחלף לשיניים קבועות התזמון הוא אידיאלי ויכול לאפשר הערכה ראשונית בדבר הצורך בטיפול אורתודונטי עתידי.

מהם המצבים המצריכים התערבות מוקדמת של אורתודנט?
ישנם מספר מצבים בו הטיפול בשלב המוקדם חשוב ויכול למנוע או לקצר את משך תקופת הטיפול האורתודונטי .

צפיפות של שיניים
במידה וישנה צפיפות כדאי להתמקד בשמירה על אורך קשת השיניים. אורך הקשת נוטה להצטמצם עם השנים ותיתכן בעיה של צפיפות עוד לפני שהשיניים הקבועות בוקעות בחלל הפה. בעבר היו נפתרות כל בעיות הצפיפות על ידי פעולת עקירה של שיניים. כיום בעזרת אבחון וטיפול בשלב מוקדם ניתן לנסות לשמור על אורך הקשת אשר כאמור נוטה לקטון עם השנים. ובכך למעשה ל"חסוך" עקירות של שיניים בריאות בעתיד (חשוב לזכור: עקירת שן היא תהליך בלתי הפיך !).

סגר צלבי (סגר הפוך)
במידה והלסתות אינן ממוקמות בעמדה תקינה ונוצר בפה מצב הנקרא סגר הפוך, טיפול אורתודונטי בשלב מוקדם עם מכשיר מתאים יכול לתקן את המצב, לאפשר מיקום טוב יותר של הלסתות ולאפשר גדילה תקינה של הלסת. כאשר סגירת הלסת במצב לא תקין מתרחשת במשך תקופה ארוכה העמדה מתקבעת וקשה יותר לתיקון.

שיניים קדמיות עליונות שבולטות החוצה (נקראות "שיני שפן")
שיניים קדמיות שבולטות מהוות פגיעה אסטטית וגם תפקודית. בנוסף, הן חשופות יותר לפגיעה במקרים של חבלה – נפילה, פציעות ספורט וכו'…. (בשל עמדתן הקדמית הן עלולות להישבר ביתר קלות). בטיפול בשלב המוקדם ניתן להקטין את הבליטה ולשפר את עמדתן.

כיצד אדע אם ילדי צריך טיפול אורתודנטי מוקדם אם לאו?
בביקורת שגרתית אצל רופא שיניים מומחה לילדים או אצל אורתודונט מומחה תמיד מושם הדגש גם על עמדת השיניים והלסתות, תקינות הסגר, צפיפות ומרווחים בין השיניים אך גם אתם כהורים, בבדיקה ביתית פשוטה יכולים לעזור באבחנה.
כדאי מאד לשים לב ל :
1. שיניים עקומות, מרווחים גדולים בין השיניים או מנגד צפיפות גדולה המקשה אפילו על ניקוי נאות של השיניים.
2. שיניים עליונות בולטות, לעיתים מעבר לקו השפה.
3. נשירה מאוד מוקדמת של שיני חלב או דווקא עיכוב בנשירה.
4. קשיים בלעיסה.
5. מציצת מוצץ או אצבע לאחר גיל 5 שנים.
6. נשימת פה (בדרך כלל, רוב הנשימה צריכה להיעשות דרך האף והפה צריך להיות סגור. פה פתוח במשך רוב שעות היום, מרמז על נשימת פה).
7. שיבושי הגייה (אותיות שנהגות בצורה לא תקינה, דחיפת לשון בדיבור).
8. סימני נשיכה של הלחי או החיך.

במידה וילדכם מוצץ אצבע, או מוצץ, או דוחף לשון בעת דיבור או בליעה, או נושם דרך הפה, כדאי להגיע להערכה אורתודונטית ראשונית עוד לפני הגיעו לגיל 7 שנים. תפקוד נכון של נשימה ולשון אצל הילד מעודדים התפתחות סגר טוב. לעיתים הטיפול האורטודונטי המוקדם צריך להתבצע במקביל לעבודה עם קלינאית תקשורת ואף בשיתוף עם רופא אף אוזן גרון.

טיפול בשלב מוקדם מהווה חלון הזדמנויות
הטיפול בשלב המוקדם (הנקרא גם הטיפול "המניעתי") מתרחש כאמור, בדרך כלל בטווח הגילאים 7-10 שנים. המטרה היא לנצל את תהליך הגדילה המשמעותית בשנים הללו כדי לאפשר החלפת משנן תקינה. התערבות מוקדמת זו יכולה לאפשר קיצור הטיפול המאוחר יותר, והפיכתו לפשוט יותר, וכן לאפשר גדילה והתפתחות טובים יותר של מערכת המשנן והסגר.

חשוב לזכור שהטיפול בשלב המוקדם אינו נדרש אצל רוב הילדים, ולא בהכרח מונע את הצורך בטיפול אורתודונטי מלא בגיל העשרה. במקרים בהם הטיפול כן מתאים אזי הוא יכול לפתור סופית את הבעיה או לפחות לקצר את משך הטיפול הכולל (במידה ובגיל מאוחר יותר הילד יזדקק לטיפול אזי משך הטיפול יהיה קצר יותר).

"שיני שפן" הן שיניים קדמיות הבולטות החוצה, מעבר לקו השפה, ולכן חשופות יותר לפגיעות בעקבות חבלה, פעילות ספורטיבית ועוד.

סגר צלבי (סגר הפוך) קדמי הוא מצב לא תקין בו השיניים העליונות פנימיות, יחסית לשיניים התחתונות.

מאת:
ד"ר כץ שגיא, מומחית רפואת שיניים לילדים
ד"ר יצחקי, מומחה לאורתודונטיה
מרפאת פלא – מרפאת שיניים לילדים הוד השרון
כתובת: רח' ארלוזורוב 27 הוד השרון

Back to top button
מי אנחנו I תנאי שימוש ותקנון האתר  I הצהרת נגישות  I פרסמו באתר  I צור קשר

בקרו גם ב: אתר רפואת שיניים I אתר מטפלים I משחקים אונליין I חנות קריסטלים אונליין